martes, 12 de octubre de 2010

Sandra Gamarra "All the better to see with, my child"

THE BLACK PILLAR
Presents
“All the better to see with, my child” (2010)
by Sandra Gamarra

Wednesday 23th june 2010. 21:00 PM
at Polyester
Travesía de San Mateo, 10
Madrid


“All the better to see with, my child” set out, literally what this piece is about, a semantic mirror game. In the way from appropriationism to give another meaning used by the artist, her installations and paintings always try to catch new elements in which they achieve the deactivation and reactivation of the representation codes. Her installations rarely refers to reality as well as to the interpretation process, relocation and reasignation that an image exerts on that reality. Subverting the original through paintings (in this case, the reflection from several surveillance mirrors; previously, from art catalogs to newspapers photographies or even representative spaces like museums and galleries) the artist reveals how the image works as a significant mediator between a fact and his political, cultural, social, emotional and exact interpretation.When reproducing parts of a mediated reality, Gamarra alerts us to the use and meaning of this mediation, and how finally the world is a construction of lies that has to be revealed, a code which interpretation is only possible if it is deactivated through a double link: making us see the differences and similarities between shown reality and the parts that this way of showing tries to underline, hide or replace.


Sandra Gamarra (Lima, 1972), studied Bachelor Degree in Fine Arts at Pontificia Universidad Católica in Perú and at Universidad de Cuenca. Her work, normally painting installations, had been shown at different Biennials such as Venice or São Paulo, and museums like La Nación (Lima), MOMA, MUSAC, MEIAC, MAM or the National Gallery in South Africa. Many time awarded and granted such as Marcelino Botín creation grant. She lives and works in Madrid. She is represented by Juana de Aizpuru Gallery (Spain) (www.juanadeaizpuru.com), Leme Gallery (Brasil) (www.galerialeme.com) and Lucía de la Puente Gallery (Perú) (www.gluciadelapuente.com).

Abominableboy "Natural Geometries"

THE BLACK PILLAR
presenta

"Natural Geometries" (2010)

de Abominableboy

Jueves 25 de marzo de 2010. 21:00 horas.
en Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
Madrid

"Natural Geometries" plantea una doble disquisición, por un lado puramente formal, y por otro de carácter ontológico. El trabajo parte de la inevitable conciencia de la otredad, y de la existencia de algo más allá de lo que el hombre puede percibir, e incluso imaginar. El marco de la realidad, expresado aquí en un paisaje abstraído hasta la sombra de lo que es, se desdibuja en un entramado formal que apela a la construcción metafísica de esa realidad, siguiendo unas reglas geométricas naturales anteriores al pensamiento del hombre, preexistentes, que el hombre sólo es capaz de desvelar en un único sentido. La geometría se convierte en explicación de ese más allá o en el dibujo final de las reglas del mundo. Su sentido es ambivalente: marco de lo real pero también marco de una nueva inteligencia. Plantea vínculos con el misticismo tradicional, el panteísmo, la New Age e incluso los saberes prohibidos de las logias oscuras. Y también es claridad, orden, estabilidad para un ser débil y perdido en un mundo que ni ordenado y en equilibrio, logra comprender.

Abominableboy (Tenerife, 1980) estudió derecho en la Complutense, y dirección de arte, arquitectura efímera y diseño gráfico en la Escuela TAI de Madrid. Curtida como ilustradora, diseñadora gráfica y videocreadora, ha participado en Festivales como Efímera (IED, 2008), Emergencia (La Casa Encendida, 2008) o Disleño (Tenerife Design Festival, 2009), y publicado sus trabajos en diversas revistas y fanzines especializados como JHH (Madrid-Berlín), D[x]i Magazine (Valencia) o LeCool (Madrid). Esta es su primera exposición individual. Vive y trabaja en Madrid.

abominableboy.blogspot.com


Abominableboy "Natural Geometries"


THE BLACK PILLAR
presents

"Natural Geometries" (2010)

by Abominableboy

Thursday, March 25th 2010 . 09.00 PM
at Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
Madrid


"Natural Geometries" sets out a double question, on one hand it´s purely formal and in the other hand it´s an ontological nature. The work starts, from the unavoidable otherness conscience and, from the existence of something beyond what man could perceive, or even imagine. The framework of the reality, showed here through an abstracted to the shadow landscape, blured into a formal structure appealing to a metaphysical construction of that reality, following a natural geometric rules previous to the human thought able to reveal in one way only. Geometry becomes an explanation of that beyond or a final drawing with the rules of the world. Its sense is mixed: framework of the reality but at the same time framework of a new inteligence. Raising connections between traditional mysticism, pantheism, New Age or even forbidden knowledge from dark lodges. But it is also brightness, order, stability for a weak being lost in a world impossible to understand despite its equilibrium.

Abominableboy (Tenerife, 1980) studied laws at Complutense University, art direction, ephemeral architecture and graphic design at TAI, both in Madrid. Hardened as an illustrator, graphic designer and videoartist, taking part in festivals such as Efímera (IED, 2008), Emergencia (La Casa Encendida, 2008) or Disleño (Tenerife Design Festival, 2009), and she has published her works in several magazines and specialized fanzines such as JHH (Berlín), D[x]i Magazine (Valencia) or LeCool (Madrid). This is her first solo show. She works and lives in Madrid.

abominableboy.blogspot.com

Juan López "Nevera/Fridge"


THE BLACK PILLAR
COLD CHRISTMAS
presenta

“Nevera” (2009)
de
Juan López

Jueves 17 de diciembre de 2009. 21:00 horas.
en el Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
Madrid



“Nevera” es un acto de apropiación. López actúa como un reconstructor, a través de recursos perceptivos más propios de la pintura, que él conduce hacia la instalación y la escultura. El solapamiento de vinilos y cinta aislante crea una falsa apariencia de lo verosimil en las condiciones menos dadas para ello. Recrea lo que no debería ser en donde no debería estar. Pero siempre existe una relación entre lo reconstruido (que antes ha sido desmembrado en su conjunto para encontrar las partes representacionales que le permitan ser) y el espacio que lo acoge. La sociedad industrializada, necesariamente dotada de ingeniería y con dependencias de consumo reverbera en gran parte del trabajo previo del artista. Sus piezas juegan con la linealidad y la geometría, con la ilusión óptica, con la fiabilidad y la sorpresa, con la percepción y el menoscabo. En definitiva, le echan una partida a nuestro cerebro.

Juan López (Alto Maliño, Cantabria,1979) es licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Castilla La Mancha. Antes aún de iniciar sus estudios, comenzó a cosechar premios en ramas tan diversas como la escultura, la pintura o la videocreación. En 2004 es becado por la Fundación Botín, y tres años más tarde es seleccionado en Generación 2007, a la vez que se le concede el premio Altadis de Artes Plásticas. Su obra ha podido verse en los espacios experimentales de ferias, museos y centros como Arco, Hangar, Musac, La Casa Encendida, el Centro de Arte Santa Mónica, la Fundación Joan Miró o Bellevue Linz (Austria). Vive y trabaja entre Cantabria y Madrid. Está representado por las galerías La Fábrica (www.lafabricagaleria.com) y Nogueras Blanchard (www.noguerasblanchard.com).

Juan López "Nevera/Fridge"


The Black Pillar
Cold Christmas
presents

"Fridge"
by
Juan López

Thursday december 16th 2009 9P.M.
at Polyester
Travesia de San Mateo, 10
Madrid


"Fridge" is an act of appropiation. López works as a reconstructor through perceptual resources related to painting that he leads to the installation and sculpture. Multilayered vinyl and insulating tape creates a faux real appearance reenacting the object/image in the most unexpected places. But there is always a connection between the rebuilded thing ( previously dismembered in compound to find the depicting parts to make it possible) and the used space. Industrial society, necessarily fitted with engineering and consume premises, were shown in most of his previous works. His pieces play with the geometry and the lineal drawing, the optical illusion, reliability and suprise, perception and detriment. To sum up, they play a game with our brain.

Juan López (Alto Maliño, Cantabria, 1979) Bachelor Degree in Fine Arts at Castilla La Mancha University. Even before starting his studies, he won several prizes in different disciplines as sculpture, painting or video creation. In 2004 was granted by the Botín Foundation and three years later he was selected for Generación 2007, at the same time he was honoured with the Altadis prize in Fine Arts. His body of work has been shown in experimental spaces, art fairs and museum such as Arco, Hangar, Musac, La Casa Encendida, Centro de Arte Santa Mónica, Joan Miró Foundation o Bellevue Linz (Austria). He lives and works in Cantabria and Madrid. He is represented by La Fábrica (Madrid) and Nogueras Blanchard (Barcelona)

Theo Firmo "Mamá"


THE BLACK PILLAR
presenta

“Mamá” (2009)
de
Theo Firmo

Jueves 8 de octubre de 2009. 21:00 horas.
en el Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
Madrid



“Mamá” funciona como una suma de topografías de sentido, donde lo doméstico y lo público, el simulacro y lo real, la libertad y la autoridad, lo cercano y lo lejano, lo seriado y lo único, lo racional y lo emotivo se entrecruzan sin posibilidad de disolución. Firmo echa mano a sus elementos de estilo generales: el papel milimetrado, la apariencia de calco como vía formal, la sustracción de partes del motivo o el discurso, y la yuxtaposición de paisajes y molduras (suele crear sus dibujos con un marco también dibujado, o incluso busca marcos físicos especiales para algunas de sus obras, convirtiéndolos en una parte más de la pieza) para recrear un espacio domestico con vínculos autobiográficos y emocionales, en una zona pública que él mismo utiliza lúdicamente y que configura uno de sus espacios de libertad, lejanía o ausencia: un puente tendido hacia ese otro yo conformado por la familia, el ADN y el marco regulador y constructor, lejano, de su hogar.

Theo Firmo (São Paulo, Brazil, 1983) se graduó en Ciencias de la Comunicación por la Universidad San Judas Tadeo, en São Paulo. Tras un Master en Semiótica de la Cultura, aplicada al vídeo y la creación musical, se trasladó a Madrid, donde reside y trabaja. Dibujante pero también videocreador, su trabajo ha podido verse en festivales como BAC (Barcelona) o NETMAGE (Festival del Audiovisual de Bolonia), y en exposiciones colectivas e individuales en instituciones como la Plymouth University (UK) o el Casarao Paulista (Brazil). Actualmente está representado por las galerías La Fresh Gallery y El Columpio, ambas en Madrid.

Theo Firmo "Mamá"

THE BLACK PILLAR
presents

“Mamá” (2009)
by
Theo Firmo

Thursday 8th October 2009. 9:00 pm.
at Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
Madrid


"Mamá" works as a topographical sense addition, where domestic and public, fake and real, liberty and authority, near and far, multiple and unique, rational and emotional crisscross without any breaking up possibility. Firmo works with his usual tools: graph paper, traced appearances as a formal statement, removed parts and juxtaposed landscapes and moldings (he usually creates drawed frames in his works or even look for unique real ones, becaming part of the piece) to recreate a domestic space with autobiographical and emotional links into a public space that he normally uses in a playful way, becoming a freedom, remoteness or lack place: a bridge towards his other self shaped by the family, the DNA, etcetera. Far away from home.

Theo Firmo (São Paulo, Brazil, 1983) graduates in Comunication Sciences at Universidad San Judas Tadeo, São Paulo. After a Semiotics of the Culture, applied to video and musical creation, Master´s Degree he moved to Madrid, where he lives and works nowadays. Draftsman but also video artist, his works has been shown in festivals like BAC (Barcelona) or NETMAGE (Audiovisual Festival in Bolonia). Collective and solo exhibitions in different institutions such as Plymouth University (UK) or Casarao Paulista (Brazil). At the moment he is represented by La Fresh Gallery and El Columpio, both in Madrid.
________________
The Black Pillar.
Testimonial art for a flat black world
an Espinosa/Cañellas project
at Polyester
Travesía de San Mateo, 10.
theblackpillar@gmail.com